Het leven in een klooster - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne en Peter - WaarBenJij.nu Het leven in een klooster - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

Het leven in een klooster

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

11 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu

Terwijl ik dit schrijf zit ik in een heerlijk zonnetje in de tuin van het klooster met een prachtig uitzicht. Waar te beginnen met mijn ervaringen van de afgelopen weken? De 1e dag is makkelijk: aangekomen in chaotisch Kathmandu, moe van de reis in mijn ijskoud en knalharde bed gekropen en de hele nacht wakker gehouden door een feestje aan de overkant. Oh ja, dat was reizen ook al weer

Maar dan de volgende dag door de poort van het klooster en dan ben je opeens in een hele andere, rustige, overzichtelijke wereld. Ondanks de ruim 100 westerlingen en de 350 monniken die hier schijnbaar wonen, terwijl je het hele terrein in een kwartiertje lopen wel gezien hebt! Meteen de structuur in: 6.45u meditatie, 7.30 ontbijt, 9.15 teaching, 11.30 lunch, 14 discussiegroep, 15.30 teaching, 17u thee, 17.45 meditatie, 18.30 diner en 19.30 meditatie. Daarna slaap je heel goed kan ik je verzekeren!

De ochtenden tot en met de lunch brachten we in stilte door en dag 8 en 9 waren zelfs volledig in stilte en met 8 meditaties per dag. Waarin we alle onderwerpen van de dagen daarvoor nog eens konden overdenken, want we hebben nogal wat informatie gekregen! Paar van de vragen / onderwerpen:

- kan je compassie hebben voor alle wezens op aarde?
- kan je iedereen als gelijk zien?
- hoe zit het met karma, reincarnatie?
- hoe kijk je naar de dood en wat betekent dat voor je prioriteiten?

en dan nog de regels van het klooster; niet doden, liegen, stelen, geen alcohol etc. en dat betekent dus ook die ene mug niet doodmeppen, want doordat we al zoveel levens gehad hebben zijn we allemaal ooit al eens elkaars moeder geweest en dat betekent dus ook dat die mug ooit mijn moeder was en die ga je natuurlijk niet doodslaan. Behoorlijk andere kijk dus dan normaal!

Tijdens het avondeten veranderden de gesprekken al gauw van reisplannen naar de onderwerpen van de cursus. Wel veranderde de opzet langzaam van 'hoe pas je boeddhisme in je dagelijkse westerse leven toe' naar ' hoe word ik een boeddhist' (meer in de zin van religie). Dat was voor mij dan weer wat te ver, maar desondanks toch interessant om te horen.

En dan nog de fysieke aspecten: hoe lang kan ik in een houding blijven zitten, kan ik omgaan met pijn, fysiek en mentaal ongemak? dat gaat langzaamaan beter en hopelijk blijft dat nog even doorzetten! Maar ik kan de pijn nu beter accepteren ipv er tegen te vechten.

Vanmiddag begint een nieuwe cursus die t/m zondag duurt. En zou zomaar kunnen dat ik gewoon blijf tot Peter komt de 20e, want het eten is gezond, de tuin heerlijk om in te lezen in de zon en de mensen zijn super aardig. Ik vermaak me dus nog wel in deze bubbel

Hoop dat met jullie alles goed gaat, hou me op de hoogte!!

liefs Anne

  • 11 Februari 2015 - 09:46

    Wouter:

    Leuk om je verslag te lezen! Een goede tijd daar nog gewenst!

  • 11 Februari 2015 - 10:17

    Ko & Ans:

    Blij om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Geniet van de rust en de ontspanning!
    Dikke knuffel van ons

  • 11 Februari 2015 - 10:31

    Caroline:

    Lieve Anne,

    Sjemig: 8 meditaties per dag! Heavy. En lekker vroeg al....ochtendstond
    Hummen ze ook? Dwalen je gedachten af of kan je focussen?
    Bevalt het vegetarische eten of droom je van gehaktballen? Ik kan me herinneren dat na 2 weken vegetarisch eten in India ik continue verlangde naar gerookte Spaanse ham :)
    Hier alles z'n gangetje, de lente begint

    Liefs van Caroline

  • 11 Februari 2015 - 11:53

    Suuz:

    Wauw mooie en waardevolle inzichten doe je op rondom de pijn en de visie op het leven op een andere manier dan het westerse cultuur! Gaaf hoor, geniet van de rust en de (innerlijke) inzichten.

  • 11 Februari 2015 - 12:07

    Lea:

    Dat klinkt goed Anne! Klinkt echt als tot rust komen en een mooi begin van jullie verdere reis! Misschien voor mij ook eens goed om te doen. Ben echt zo benieuwd hoe het is om 2 dagen in stilte te leven.

  • 11 Februari 2015 - 14:22

    Liesbeth Kuin:

    Anne, wat moedig om zo'n andere kijk op het leven aan te gaan. Fijn om zoiets te ondergaan.
    Ik wens je een mooie tijd! Lieve groet, liesbeth

  • 11 Februari 2015 - 20:12

    Suuz:

    * DE westerse cultuur... ;)

  • 12 Februari 2015 - 11:13

    Pim:

    Heel veel plezier en relaxedheid toegewenst in het klooster! Hoe lukt het vroege opstaan? Op reis ging dat bij ons eigenlijk altijd vanzelf.

  • 19 Februari 2015 - 19:22

    Jeanette:

    Hi!
    Potverdorie, klinkt goed zeg! Geniet er maar lekker van. Ik zou zo willen ruilen :-p !
    Groetjes Jeanette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Anne en Peter

3 maanden naar Azie!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 75683

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 03 Mei 2015

Azie 2015

02 November 2005 - 03 November 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: