Op naar Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Anne en Peter - WaarBenJij.nu Op naar Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

Op naar Laos!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

23 Februari 2006 | Laos, Vientiane

We leven nog en we zijn niet gemarteld! (Mochten jullie je daar zorgen over hebben gemaakt...) Tja, waar moeten we beginnen.

Toen we twee weken terug arriveerden in Mandalay waren we redelijk geshockeerd door het algemene straatbeeld. Ze hebben dus geen echte wegen (2 richtingsverkeer op 1 baan geroegde-gatenkaas-asfalt, of gewoon zandweggetjes). Daar komt dus nog bij dat er bijna nooit electriciteit is, iets wat we tot nu toe nog niet hadden meegemaakt. Verder is het allemaal enorm bureaucratisch. Bussen moeten om de 5 kilometer stoppen bij checkpoints, alwaar passagierslijsten en geld worden overhandigd. Verder leeft men er nog erg primitief. Koeien, honden, varkens en kippen lopen gewoon overal los. Men vervoert zich per kar, voortgetrokken door 2 ossen en de nog minder bedeelden duwen gewoon zelf de kar... Het is een hele andere 'levensstijl' (of misschien is levensstandaard een beter woord) dan we tot nu toe hebben gezien.

We hebben in deze twee weken alleen de echte toeristische hoogtepunten kunnen zien (waardoor we misschien niet een heel goed beeld hebben gekregen van het land). Maar wat we gezien hebben was wel redelijk indrukwekkend (Nee, we zijn dus niet enorm enthousiast, maar zijn wel erg blij dat we er geweest zijn).

Onze mooiste herinnering zal die van de zonsopgang in Bagan zijn. Rondom Bagan liggen duizenden tempels en stoepa's, wat een heel indrukwekkend gezicht was met de opkomende zon!

Verder hebben we nog een boottocht gemaakt op een enorm meer, Inle Lake, waar de bevolking op het water leeft en gewassen verbouwt op drijvende akkers. De mensen daar hebben een hele grappige manier van roeien: Om de armspieren te ontspannen gebruiken ze ook hun benen (zie de foto).

De hoofdstad Yangon was echt verschrikkelijk! De saaiste stad tot nu toe! Er was nauwelijks iets om te zien, het nationale heiligdom viel ook erg tegen (Waar wij als toeristen wel eventjes 5 dollar pp voor moesten ophoesten). Maar we hebben het toch gezien, de foto's zijn genomen en als we thuis zijn is het waarschijnlijk toch wel leuk om weer te zien!

Morgenochtend vertrekken we met de bus naar Laos. Van wat we hebben gehoord en gelezen is het leven daar ook nog best primitief. Ook het vervoer zal niet al te hoogstaand zijn (geen vip-bussen meer zoals in Maleisie, snik snik). Maar zo'n helse busrit van 12 uur van Bagan naar Inle Lake hopen we nooit meer mee te maken... (Helaas gaat dat waarschijnlijk niet lukken, gezien de reputatie van het vervoer in Cambodja...)

Na onze boottocht over de Mekong River naar Luang Prabang in Laos schrijven we weer ons volgende bericht.

Groetjes van ons,

Peter & Anne

• 23 Februari 2006 - 13:00

Liesbeth Kuin:

Het is zo leuk om in gedachten door jullie verhalen mee te kunnen reizen.Nog een hele mooie verdere reis, liesbeth

• 23 Februari 2006 - 13:06

Ans&ko:

nou schatten gelukkig dat het allemaal goed gegaan is. ik kijk elke dag of er nieuws van jullie is, maar deze keer duurde het erg lang. zo zie je maar hoe sommige ( of vele) mensen primitief leven. veel liefs

• 23 Februari 2006 - 15:36

Nanja:

Hoi! Leuk weer wat van jullie te horen en zien. -x-

• 23 Februari 2006 - 18:50

Suuz:

Eindelijk was die er dan weer, de vertrouwde mail dat er weer een stukje geplaatst was. Leuk dat jullie het zo up-to-date houden!!! Hier is alles nog veeel duurder hoor... Dus 5 dollar is toch niet duur??? Maar misschien is het daar in verhouding wel duur... (Jullie zouden nu achterover vallen bij het horen van het bedrag voor pumps, die ik gelukkig weer geruild heb, omdat ze zo duur waren...Daar kan je ruim een maand van eten daar :-)) Het doet me goed als ik besef dat Peter nog steeds zo'n kick krijgt van zonsopgangen en ondergangen! Rest mij nog te zeggen: tot de volgende keer en geniet lekker verder! Liefs Suuz

• 23 Februari 2006 - 19:41

Daphne:

Leuk steegje achter het hotel, was het hotel van net zulke hoogstaande kwaliteit?! Maar wel indrukwekkend om gezien te hebben toch. Tja, wat klagen wij dan nog he.

Liefs Daf en Johan

• 23 Februari 2006 - 23:17

Aernoe:

Nou, om eerlijk te zijn heb ik mijn vorige mail flink gecensureerd omdat je maar nooit weet of die deugnieten te Birma meelezen. Goed dus dat je er weer heelhuids uit bent. Wat ik me afvraag: komt anne wel genoeg in de zon?

Aernoe

• 26 Februari 2006 - 19:54

Frank:

Anne, bedankt voor de e-card :-) ben druk aan t werk ja, sparen voor een huis, maar dat duurt nog wel even hoor. Veel plezier nog !

• 26 Februari 2006 - 22:46

Lillian:

Zou eigenlijk nu aan mijn verslag moeten, maar dat begin he...is zo moeilijk! Dus maar ff foto's kijken en jaloers worden. Kunnen jullie niet wat zon sturen? Ben die kou en sneeuw en ijs wel een beetje zat!
    Liefs