Hele toeristische week! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anne en Peter - WaarBenJij.nu Hele toeristische week! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

Hele toeristische week!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

17 Oktober 2006 | Peru, Cusco

Lieve allemaal,

momenteel zitten we op een busstation te wachten tot onze bus naar Copacabana, Bolivia vertrekt. Een goed moment om onze laatste Peruviaanse foppen op te maken aan internet en kip+patat!

Nadat we vorige week de Nazca-lines hebben bekeken vanuit een vliegtuigje, zijn we met een bus vol kakkerlakken naar Arequipa (ook wel bekend als "the white city" ) gereden. Daar weer de bekende coloniale gebouwen gezien en een ingevroren ijsmummie, die men een aantal jaar geleden bovenop een nabijgelegen gletscher heeft gevonden.

Dezelfde middag hebben we 7 uur lang gestuiterd in een volgepakte bus opweg naar een van de diepste canyons ter wereld (1200 m en 2x zo diep als The Grand Canyon). sMorgens vroeg opgestaan om de condors te bekijken die daar elke ochtend in de canyon rondzweven. Wij hebben er wel een aantal gespot, itt tot de meeste tour-groepen die te laat arriveerden... (Ja, we hebben wel even gegniffeld...hehe) Helaas wel een beetje jammer dat we voor deze paar uurtjes met welgeteld 4 condors zo'n 12 euro pp moesten ophoesten.

Weer 7 uur teruggestuiterd, overgestapt op een nachtbus en 10 uur later waren we in Cusco, de oude Inca-hoofdstad. Dit is een heus toeristen mekka! Meer blanken dan locals en de gehele stad leeft van de massa's toeristen die dagelijks naar de verloren stad, Machu Picchu afreizen (110 km verderop). Hier hebben ze pas echt door hoe je aan toeristen kan verdienen! De enige manier om bij Machu Picchu te komen is per trein. Voor een retourtje vragen ze werkelijk belachelijk veel geld (72 dollar, terwijl we voor dat geld al heel Peru door zijn gereisd...) Gelukkig zijn onze Internationale Studentenkaarten tot december geldig en hoefden we maar 20 dollar entree te betalen ipv 40! (Afgelopen augustus hebben ze deze prijzen ook eventjes verdubbeld!). Maargoed, hier kom je niet elke dag, dus lappen...
(En dan te bedenken dat er hier dus 1000-en toeristen elke dag hun dollars in pompen! Waar gaat dat geld heen???)

Rondom Cusco een aantal oude ruines bekeken en de trein naar Machu Picchu gepakt. De verloren stad ligt bovenop een berg en 's ochtends vroeg zijn we om 3:30 uur opgestaan om deze berg te beklimmen. Na veel puffen en zweten stonden we rond 5:45 voor de ingang, samen met nog 4 backpackers die dezelfde klim hadden ondernomen. Als 4e en 5e toerist mochten we om 6:00 uur naar binnen en dat was wel even een prachtige ervaring!!! He-le-maal niemand was er! De site was nog redelijk in wolken gehuld, maar na een half uurtje kwam de zon er doorheen en........ WAUWW... Onbeschrijfelijk mooi!!! Geweldige foto's gemaakt zonder ook maar 1 toerist erop! (Zie de foto's van 7:00 uur en 11:00 uur)

Na een uur lang genieten hebben we de volgende klim ondernomen: de berg Huayna Picchu. Na slechts een uurtje klauteren stonden we hoog boven op de berg, vanwaar we een nog beter uitzicht hadden op de verloren stad.

Nog door de ruines van Machu Picchu gestruind, een Inca-brug bekeken en weer afgedaald naar het dal.

We waren helemaal stuk en uitgeteld, maar het was het allemaal 3-dubbel waard! Hopelijk zal de spierpijn snel verdwijnen, want over een paar dagen gaan we een aantal trekkings doen in de jungle en op de pampa's van Bolivia.

Na deze weken Peru kunnen we wel zeggen dat het een heel erg leuk en afwisselend land is! Sneeuwstormen op gletschers, zandhappen in de woestijn, geweldig mooie archeologische sites en hele relaxte mensen!

Op naar het volgende land!

Groetjes van ons

• 17 Oktober 2006 - 00:23

Daphne:

Hallo daar,

Zo te lezen gaat het nog allemaal prima, en na het lezen van jullie verhalen/zien van de foto's kunnen we ons dat helemaal voorstellen. Wij zitten momenteel op Aruba, bij Det en Lloyd. Veel zon zee en strand dus ook wij mogen niet klagen hoor. Zijn nu al benieuwd naar de volgende mail/foto's

Liefs Daf en Johan

• 17 Oktober 2006 - 02:04

Anne:

hallo!

we hebben nog niet alle foto's kunnen plaatsen, volgende keer..

liefs van ons

• 17 Oktober 2006 - 07:30

Joke H:

Wat prachtig, zeg! 2x zo diep als de Grand Canyon, dat moet gigantisch zijn.
    Maar in de GC kun je niet per stuiterbus afdalen, hooguit per ezel (misschien wel comfortabeler). Fijn dat jullie zo genieten en leuk om via de berichten en foto's een beetje mee te reizen.

• 17 Oktober 2006 - 10:25

Ans&ko:

dat ziet er weer indrukwekkend uit jongens en als jullie zo door blijven klimmen kun je straks heel goedkoop naar huis...gewoon lopend.
    schatten geniet er van

• 17 Oktober 2006 - 17:32

Liesbeth:

wat fijn, dat jullie de kans hadden zo vroeg op de mach pitchu te zijn. Zo anders en ze geweldig imposant, maar zonder de toeristen!! Nog een fijn verder verblijf

• 18 Oktober 2006 - 20:12

Carin:

Lieve Peter en Anne

Zo te lezen toch wel een heel andere ervaring dan in Azie he. Lekker dat gestuiter in het openbaar vervoer, maar alla ,je hoopt niet te lopen tenslotte.
    Verder hebben jullie ook al heel wat luxere weken gehad dus nu weer een beetje afzien. Pas maar goed op jezelf en elkaar in ieder geval.
    Liefs en groetjes
    Carin en de rest.

• 20 Oktober 2006 - 12:39

Caroline:

Beetje laat maar beter dan nooit: oooh, mooi!!
    Nog gekke dingen gegeten/gedronken?(niet kip en patat dus)Alles goed hier, de kachel brandt gezellig, vrijdag vertrek ik naar London met Liesmar....helaas is Engeland most likely to be a target voor bom-mensen, zeggen ze op tv.
    Hoop het niet

Kus van zus

• 20 Oktober 2006 - 14:23

Vera, Rien En Kids:

Volgens mij genieten jullie daar veel meer dan in de vorige reis. Veel diverser allemaal!
    Ben benieuwd wat er nog allemaal aan gaat komen!

Liefs van ons, Vera

• 20 Oktober 2006 - 16:16

Francis En Loes:

Lieve Anne en Peter,

Zo genieten wij ook een beetje mee. Wat een fantastische ervaring! Jaloers? Hoe kom je erbij?

Veel liefs en nog een fijne en veilige reis.

F&L