1000 bommen en granaten! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Anne en Peter - WaarBenJij.nu 1000 bommen en granaten! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

1000 bommen en granaten!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

07 Maart 2006 | Laos, Vientiane

Hello allemaal!

We zijn veilig en wel gearriveerd in de hoofdstad van Laos. Alle onveilige routes hebben we nu wel gehad (afgelopen nacht hadden we een busjongen met een ak-47 in de bus... Of we ons daar nou veiliger door moesten gaan voelen?).

De afgelopen week zijn we dus de bergen ingegaan aan de grens met Vietnam. Erg hoog, koud, mistig en we hadden zelfs een nacht regen! We hebben daar een aantal grotten bezocht die de huidige communistische leiders gebruikten om te schuilen voor de Amerikaanse bommen (Tussen 1964 en 1970 is het land helemaal platgegooid met allerlei soorten bommen en raketten). Heel raar om te zien hoe er overal hekjes, plantenbakken en bbq's zijn gemaakt van niet-ontplofte levensgrote bommen.
Verder was het heel rustig en waren er weinig tot geen toeristen te bekennen. Zoals we hadden gehoopt dus!

Gisteren hebben we alleen wel de uber-toerist uitgehangen... We zijn met een toeristische toer meegegaan om de eeuwenoude kruikenvelden rondom de stad Phonsavan te bezichtigen. Busje zat aardig afgeladen met blanken, maar was toch best relaxed om ons te laten rijden (misschien dat we dat later als we oud en rijk zijn toch wel leuk gaan vinden...???).

De kruikenvelden waren heel impressive! Zie foto's... Ook was het erg raar om te zien hoe de heuvels rondom de stad bezaaid waren met immense bomkraters. Waar je maar keek zag je kraters... Bij de kruikenvelden waren er paden aangegeven waar we veilig konden lopen, daarbuiten was er een kans dat je op een on-ontplofte klusterbom of ander oorlogstuig zou stappen. We hebben ons dus maar netjes gedragen en zijn braaf op de paden gebleven...

Verder is Laos nog steeds asociaal duur! Alle berichten over het goedkoopste land van Zuid-oost Azie zijn niet waar. Het is tot nu toe steeds duurder dan in Thailand! Vannacht in een 'VIP' bus gezeten, waar weinig 'VIP' aan was, behalve de prijs dan...

We vermaken ons nog wel steeds, al hebben we toch wel een beetje een tempel-overkill aan Thailand overgehouden...

Binnenkort gaan we het zuiden van Laos onveilig maken, wie weet dat het daar nog wel goedkoop is...

Tot het volgende bericht!

Peter en Anne

• 07 Maart 2006 - 08:14

Frank:

KLinkt allemaal spannend... hoop dat jullie er een beetje veilig doorheen komen :-)

• 07 Maart 2006 - 09:07

Ans&ko:

braaf zijn is de enige manier om er veilig doorheen te komen. wij kunnen ons goed voorstellen dat je tempel en boeddha verzadigd bent.dit zijn hele andere beelden.
    veel liefs en wees voorzichtig

liefs

• 07 Maart 2006 - 09:10

Caroline:

Dat er veel bommen en granaten gevallen zijn daaroo is me wel duidelijk maar hoe zit het met die kruiken?
    Wat doen die daar behalve in een veld te liggen?
    Zo'n stoere bloembak wil ik ook wel....kan ik die bij jullie bestellen?
    Peet, ben je afgevallen?
    Eet je wel genoeg poot-soep? (klinkt vies, is vast heeeeeeerlijk)
    Nou doei, kus van zus

• 07 Maart 2006 - 10:54

Alex:

Hee, doe mij even zo'n raket voor thuis! Geil.

• 07 Maart 2006 - 12:00

Ruth Zwaan:

Lieve Anne en Peter,
    Ik ben met turnen op de tumblingbaan 1ste geworden met mijn team! Ik kreeg een medaille en een oorkonde.
    Ik kreeg ook nog een pen maar die ben ik kwijt geraakt.
    Leuk gezicht om Peter in die kruik te zien. Dat moet wel een hele grote kruik geweest zijn!
    heel veel liefs Ruth Rogier Rien en Vera

• 07 Maart 2006 - 20:09

Lillian:

Hallo,
    al jullie verhalen klinken nog steeds goed! Ben soms wel jaloers op mijn saaie leventje hier ;)
    Anne, ik heb ook niet zo goed teruggemaild enzo, sorry!!! Maar we pakken die draad snel wel weer op!
    Geniet nog lekker,
    liefs Lieke

• 08 Maart 2006 - 12:00

Francis & Loes:

Gaaf zo'n kruik als jurkje. Het bier en de frietjes moet Peter wel erg gemist hebben, gezien zijn stralende lach!
    Ga vooral door met genieten!