´Wie houdt het langst z´n staart boven water?´ - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Anne en Peter - WaarBenJij.nu ´Wie houdt het langst z´n staart boven water?´ - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

´Wie houdt het langst z´n staart boven water?´

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

20 November 2006 | Uruguay, Montevideo

Hallo allemaal,

nadat we redelijk gefrustreerd waren door ons INflexibele ticket, zijn we nu toch wel blij dat we weer snel naar huis gaan. We weten eigenlijk niet wat we hier nog 3 maanden hadden moeten doen... :(

Klinkt misschien raar, maar er zijn gewoonweg weinig coole dingen te doen/zien. Waren landen als Peru en Bolivia werkelijk bezaaid met prachtige bezienswaardigheden, in Argentinie, Uruguay en Brazilie valt het bar tegen. Helemaal in het zuiden van Chili en Argentinie moet het helemaal geweldig zijn, maar daar is het nu het seizoen niet voor (halverwege Chili begon het al met regenen...). Anyway, the super hoogtepunten pakken we nog wel eventjes mee!

Zo zijn we een aantal dagen geleden walvissen gaan kijken vanuit een speedboot. Over de kosten zullen we het maar niet hebben, maar het was werkelijk ongelovelijk cool! Het is nu paringsseizoen en de walvissen verzamelen zich in de grootse baai voor Puerto Madryn (Argentinie) met 10-tallen tegelijk! Ze doen allemaal leuke kunstjes zoals ´Wie kan het langst z´n staart boven water houden´ en ´Wie kan het langst boven het water vliegen´. Dit alles kan je van zeeeeer dichtbij bekijken met bootjes! Er kwam er zelfs eentje kopjes geven met onze boot! We konden hem bijna aanraken!!! Anne wist niet dat ze zo lelijk waren, er zaten wat schelpen enzo vastgegroeid aan hun hoofd... (Wat er een beetje uitziet als een tumor-gezwel oid).

We wilden ook nog penguins kijken, maar voor dit uitstapje vroeg men zulke belachelijk hoge bedragen, en de verhalen van andere toeristen waren redelijk bedroevend, dat we dat maar even hebben overgeslagen...

In Buenos Aires door de stad gebanjerd, en paleis met het beroemde ´Evita-balkon´ afgestreept. In het land van de gauchos moet er natuurlijk ook vleesch gegeten worden, veel vleesch! Dus met het geld van Renee hebben we ons buikje helemaal rond gegeten vanaf onze private grill... mmmmmmm, lekker koetje!

Met de bus naar Uruguay gegaan, waar we de ultieme vleesch-fabriek gingen bezoeken. Voor de wat oudere lezers onder ons: hier werd ´oxo´ geproduceerd. Het ingeblikte vleesch dat met miljoenen blikjes tegelijk naar de Europesche slagvelden werd vervoerd tijdens de 2 wereldoorlogen... Er werden hier dagelijks zo´n 2000 stuks vee aan stukken gehakt. Helaas ging de tijd hier weer een uur vooruit, en misten we daardoor net onze toer door de fabriek. Als troost mochten we wel gratiz het museum bekijken.
Verder viel er in het stadje werkelijk niks te beleven, dus verder gegaan naar Montevideo.

Sluit je ogen, neem een gigantisch glooiend weiland in gedachten en je hebt Uruguay! Behalve koeien, graan, en strand (afgewisseld met talloze voetbalvelden) is er niks... De hoogste berg is net iets hoger dan ons drielandenpunt.

Montevideo is wel een aardige stad. Veel oude koloniale gebouwen en brede lanen met grote bomen. Voelt nog steeds erg europees. Verder heeft men hier de gewoonte om met een thermoskan thee te maken in een soort mok met een rietje erin. We zullen er nog wel een foto van nemen. Maar het ziet er in ieder geval heel grappig uit om hele stoere, hippe mannen (incl. zonnebril) over straat te zien lopen met een thermoskan onder hun arm...

Over een paar dagen ons volgende hoogtepunten: De Igazu-watervallen op de grens met Paraguay, Brazilie en Argentinie en de grootste stuwdam ter wereld, de Itaipu-dam in Paraguay.

Tot mails!

Peter & Anne

• 20 November 2006 - 15:23

Liesbeth:

In een sneltreinvaart dus nog zoveel mogelijk bekijken. Geniet nog maar,een
    paar weken zijn zo snel voorbij. Groeten, liesbeth

• 20 November 2006 - 15:58

Wina:

Wauw, ik zou haast jaloers op jullie worden! Wat fijn voor jullie, dat jullie dit allemaal mee kunnen/mogen maken. Geniet ervan, de herinneringen zullen ongetwijfeld altijd blijven. Groetjes

Wina

• 20 November 2006 - 17:37

Daphne:

Nou luitjes,
    geniet nog even van de hoogtepunten die gaan komen. Want nog even en jullie zijn weer terug in het koude kikkerlandje. En het heeft even geduurd, maar koud is het inmiddels hier.

Liefs van ons

• 20 November 2006 - 20:06

Aernout:

Jammer van die Pinguins. Moet geweldig zijn. Zoals die beesten met zijn allen stil kunnen staan, waarbij ze dan ook nog eens krachtig stinken... Heel jammer. ZuidAmerika en dan geen pinguins. Leg dat maar eens uit.

Sterkte dus maar, Aernout

• 20 November 2006 - 21:39

Carin:

Lieve Peter en Anne.

Toch wel een beetje jammer dat er net delen zijn van landen die niet zo interessant zijn, maar van de andere kant ,jullie hebben de afgelopen weken al zoveel meegemaakt en gezien> Er zijn heel wat mensen die dat in hun hele leven nooit zullen ervaren, maar jullie hebben dat in ieder geval wel. Een belevenis die je je hele leven bij zal blijven denk ik. Eerst Thailand en nu dit stuk van de wereld, toch heel byzonder als je nog zo jong bent hoor.
    Geniet in ieder geval dan maar van elkaar als het landschap niet zo boiend is. En er zal vast nog wel iets op jullie pad komen daar wat weer wel heel indrukwekkend en byzonder is.
    Dus blijf genieten he.
    Liefs Carin en de rest.

• 21 November 2006 - 10:18

Ans&ko:

dat is weer snel een berichtje.
    ik hoop dat je mooie foto's van de walvissen hebt.
    nou schatten nog even genieten hoor. deze weken zijn zo om

xxx