Corrupte bus- en douanemedewerkers.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne en Peter - WaarBenJij.nu Corrupte bus- en douanemedewerkers.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

Corrupte bus- en douanemedewerkers..

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

22 Maart 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

gelukkig zijn we geen mijnen e.d. tegengekomen in Laos en gaat alles dus nog steeds goed met ons!
In het Zuiden van Laos hebben we ons prima vermaakt. Na Vientiane zijn we naar Pakse gegaan, waar we even konden bijkomen van de vele busritten de dagen ervoor. Niet zo heel veel spectaculairs gedaan daar dus, maar wel relaxed!
De volgende bestemming was Champassak, een klein dorpje (1 rotonde eigenlijk), waar een van de belangrijkste tempels van Laos zich bevindt. We hadden een hostel aan de Mekong, prachtig uitzicht dus! Fietsen gehuurd en naar de Wat Phou gefietst, zo'n 8 km. (Dat is toch wel wat heftiger dan 8 km in NL hoor..) De tempel beklommen en we waren als eerste boven. We waren er ook wel erg vroeg, rond 8 uur, dus alle 'package-toeristen' zaten nog aan het ontbijt. Tegen de tijd dat wij weer naar beneden gingen kwam er een hele stroom toeristen naar boven... Mooie foto's genomen, maar verder maakte het niet heel veel indruk meer. Toch echt al teveel tempels gezien vrezen we!

Daarna verder naar het Zuiden gegaan, naar de 4000 eilanden. We hadden de eigenaar van ons hostel gevraagd hoeveel de bus zou moeten kosten en dat moest 2,5 dollar pp zijn. Zonder de prijs aan de buschauffeur te vragen ingestapt, met nog zo'n 20 andere toeristen. Eenmaal onderweg wilde de busjongen 5 dollar pp hebben! Een ander stel uit ons hostel wist ook dat het 2,5 moest zijn en weigerde te betalen, waarop alle toeristen niet meer die 5 dollar wilden betalen. En terecht natuurlijk, zo wordt een buslijn wel heel winstgevend! Met alle toeristen een front gevormd en na een uur hadden we de prijs naar 4 dollar pp.. Echt heel absurd hoor.. Als je niet weet dat je afgezet wordt is het niet erg, maar als je de echte prijs weet ga je natuurlijk niet het dubbele betalen. Dat was wel even irritant dus, maar eenmaal op een van de eilanden waren we dat snel vergeten.

Voor 1,5 dollar een bungalow gevonden, met uitzicht op het water. Laos kan dus toch goedkoop zijn! Aantal dagen daar gechilld, in de hangmat gehangen, bij de waterval gezeten en gezwommen in de Mekong-river. Heerlijk! Echt weer even bijgekomen in die dagen daar. We zijn ook nog een avond redelijk dronken geworden op een tempelfeest. We hoorden van een paar andere toeristen dat de locals verderop een feestje hadden, of wij niet ook mee wilden. Met zo'n 15 toeristen daar naar toe gegaan en echt een geweldige avond gehad (misschien kwam het door het bier). De monniken speelden voor DJ, overal kraampjes met eten en een 'fantastische' band. De zanger van de band praatte zeker 5 minuten tussen elk liedje.. Iedereen ging dus ook weer zitten na elk liedje! En zodra ze weer gingen spelen ging men weer in een kring staan dansen; echt heel grappig. (staat op video, inclusief dronken Peter) Uiteraard moesten wij ook even meedansen, wat de locals natuurlijk weer heel grappig vonden. De dans die gedaan werd leek eigenlijk op de polonaise, maar dan in een cirkel waar man en vrouw tegenover elkaar staan..

Om Laos uit te komen moesten we 1 dollar betalen. Waarom? Dat kon de beste man niet vertellen. (Het was een normale werkdag, normale tijd dus overtime kon het onmogelijk zijn). Gelukkig hadden we geen overstay op ons visum want dan hadden we 10 dollar (ipv 5) per dag mogen betalen. Echt aso.. Bij de Cambodjaanse kant werd ditzelfde 'spelletje' ook weer gespeeld en konden we nog een keer een dollar pp inleveren. Je hebt geen keuze, maar als je even rekent wat die mannen per dag ophalen door alle toeristen.. Dan wil ik ook wel douanemedewerker worden!

We zijn nu dus in Cambodja en gaan de komende weken vullen met toch nog meer tempels (Angkor Wat kunnen we natuurlijk niet overslaan), de gruweldaden van de Rode Khmer (killing fields e.d.), wat natuurschoon en strand. Jullie horen binnenkort wel weer hoe dat ons bevalt!

Liefs, Anne en Peter
Ps. We zijn onze foto cd vergeten mee te nemen, dus foto's komen bij het volgende bericht.

• 22 Maart 2006 - 11:40

Alex:

Ja, dat is hier tegenwoordig ook helemaal hip, dronken worden. Dekselse globalisering.. voor je het weet ziet de hele wereld eruit als Laos.

• 22 Maart 2006 - 14:25

Vera:

Lieve Anne en Peter,
    Dank voor de lieve kaart aan Ruth. Ze was er helemaal verguld van. En ook nog een kaart voor mijn verjaardag! Attent hoor!
    We zitten erover te denken om van de zomer met de kids in Thailand ofzo te gaan trekken. Denken jullie dat we dat kunnen? Denk er maar vast over na dan horen we het later wel!

Heel veel liefs,
    Vera & de rest

• 22 Maart 2006 - 20:42

Aernout:

Veel tempels? waarom ga je dan naar de Oost suffies? nog maar 400 tempels te gaan. Mochten jullie overigens meedoen aan de polonaise, want die dansen wij hollanders toch niet onverdienstelijk!

• 27 Maart 2006 - 15:02

Lillian:

Ik durf te wedden dat jullie nog geen muizen hebben gezien deze trip, ruilen?? Ga ik 400 tempels bekijken en jullie 100 muizen :D
    Sterkte met al die tempels ;)
    Liefs Lieke