Van China naar Japan - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Anne en Peter - WaarBenJij.nu Van China naar Japan - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

Van China naar Japan

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

18 April 2015 | Japan, Nagasaki

We kijken door het futuristische raampje naar buiten en razen we met meer dan 300 km/uur door een glooiend landschap. De Shinkansen (=Japanse hogesnelheidstrein) waar we ons in bevinden zal ons in iets meer dan 4 uur tijd vanuit het uiterste zuid-westelijke puntje Kagoshima zo'n 1200 km verderop afzetten op het station in Osaka. De trein heeft veel weg van een vliegtuig op wielen, met standaard net zoveel beenruimte als 1e klas. Wat een heerlijke manier van reizen! Na een paar dagen zijn we al helemaal fan van Japan.

Eerst nog weer even terug in de tijd toen we nog in China waren:
Na ons laatste bericht zijn we aangekomen in Xi'an. Daar hebben we het imposante Terracotta Leger bezichtigd. Een paar duizend van aardewerk gemaakte levensgrote soldaten die de wacht houden bij de graftombe van keizer Qin, de allereerste keizer van China. Enorm indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat geen enkele soldaat hetzelfde is. Verder hebben we gedwaald door de smalle en overvolle steegjes in het Moslim gedeelte van de stad. Onze zintuigen maakten overuren door alle geuren, kleuren en geluiden!

Daarna zijn we met een nachttrein doorgereisd naar Beijing waar we 4 dagen verbleven in een redelijk centraal gelegen hostel. Beijing was nog mistiger/smoggeriger (is dat een woord?) dan de andere miljoenensteden die we hebben bezocht in China. Het kan toch niet gezond zijn om daar continu in te moeten leven...
Anne was zo'n 9 jaar geleden al eens in Beijing geweest en had goede herinneringen aan het Plein van de Hemelse Vrede. Een gemoedelijk sfeertje met overal mensen die aan het vliegeren waren. Echter toen wij er aan het eind van de middag arriveerden was het compleet uitgestorven. Geen vliegers en extreem veel politie.

Uiteraard zijn we ook naar de Verboden Stad gegaan, wat immens groot zeg! Wel een hele rare sfeer toen het plein ineens leeg geveegd werd door streng schreeuwende mannen in legeruniformen.

Het is heel duidelijk dat het broeit in China en men enorm bang is voor terrorisme. Veel zichtbare beveiligers op toeristische plekken. (Op het centrale plein in Chengdu leek het wel of er meer politie was (inclusief pantserwagens) dan burgers). Er zijn extreem veel X-ray tassencontroles, bijvoorbeeld bij de entree van ieder metrostation.

Verder hebben we een groot gedeelte van de dag in het Tempel of Heaven park gespendeerd. In dit park is iedere dag enorm veel activiteit en het is heel leuk om er doorheen te wandelen en mensen te kijken. Zangkoortjes, dansen op happy hardcore muziek (ook stokoude opa's), hacky sack, (tafel)tennis, orkestjes, marjorettes, tai-chi en de parkieten krijgen ook wat frisse lucht en worden met kooi en al naar het park genomen.

's Avonds overheerlijke Peking-eend gegeten en de laatste dag hebben we een uitstapje gemaakt naar de Chinese Muur. We hadden geen zin in veel toeristen en souvenirverkopers, dus zijn we naar een afgelegen stuk muur gegaan op zo'n 170km van Beijing. We waren die ochtend net ons hostel uitgegaan toen we merkten dat het ineens 10 graden kouder was dan de vorige dagen. Teruggegaan om onze jassen te halen en dat bleek een goede beslissing te zijn geweest. Bij de Muur aangekomen ontstond er namelijk een sneeuwstorm die niet meer ophield. Toen de 6km over een redelijk goed begaanbaar deel gelopen. Sommige delen van de Muur waren echter zo steil en glibberig dat we onszelf via de kantelen omhoog moesten trekken. Veel wachttorens waren veranderd in ruïnes en de witte bloesems in de omliggende heuvels stond te bloeien. In combinatie met de sneeuwstorm was het een spectaculaire ervaring en een top afsluiter van onze China trip!

Even wat opvallende dingen in China:
- in China dragen de mannen de handtas van hun vrouw/vriendin. Vaak een mooi glimmend exemplaar, met een leuk tijgerprintje oid. Alleen, soms zien we die mannen ook zonder vrouw. Is het dan hun handtas vragen wij ons af... We moesten dan vaak denken aan Joey van Friends met z'n 'man's bag'. http://www.youtube.com/watch?v=3tqQj4loAgg
- werkelijk alle! scooters in China zijn elektrisch en dat bevalt erg goed.
- dames kleden zich in China vaak alsof ze nog 16 zijn, met hotpants (dat zijn hele korte broekjes die bij ons populair waren in de jaren 80-90), leggings, glimmende schoenen of laarzen. Ongeacht dus of ze nou 20 of 50 zijn..
- kinderen dragen hier geen luiers, maar hebben gewoon een gat in hun broek. Flinke besparing lijkt ons ;)
- ook hebben we wetenschappelijk verantwoord onderzoek gedaan naar de prijzen van een big mac menu, deze lopen uiteen van 3,5 tot 6,5 euro, maar wat nog gekker is, in het ene 'restaurant' betaal je 75 cent extra voor de friet en cola tov de burgerprijs, terwijl je bij de ander net zoveel voor de burger als voor de friet en cola betaalt
- de nieuwste iphone kost 800 euro, een giant fiets staat voor 2000 euro in de etalage. Hoe kan het dat bij ons het beeld bestaat dat alles uit china goedkoop is?
- het aantal decibel dat een gemiddelde Chinees produceert lijkt minder te worden naarmate we meer richting de grote steden gaan. (Misschien hebben we gehoorbeschadiging opgelopen?)
- op je vingers tellen werkt niet dachten wij, maar het duurde even voordat we erachter waren dat ze precies het tegenovergestelde bedoelen van wat wij gewend zijn. Twee vingers betekent dat je 8 moet betalen.
- mannen roken, vrouwen niet (of niet in het openbaar)
- Chinezen houden er erg van om in 'je zone' te staan, eigen ruimte kennen ze hier niet.
- men is extreem goed in voordringen, bijvoorbeeld bij de receptie van het hotel: gewoon tegen de receptionist gaan praten en jouw ding laten afhandelen terwijl de receptionist al met een andere gast bezig was.
- de metro wordt standaard bestormd door de meute die er in wil, terwijl de passagiers nog moeten uitstappen. Dit levert altijd mooie situaties op waarbij Peter's corrigerende schouderduw/beuk gewoon wordt geaccepteerd. :-)

Japan
6 dagen geleden zijn we gearriveerd in Japan en het voelt als een verademing. Alles is strak geregeld en de mensen zijn extreem aardig. De bus/tramchauffeur bedankt iedere passagier bij het uitstappen persoonlijk met een grote glimlach en een buiging! Briljant!

Na onze aankomst in Japan zijn we naar Nagasaki gegaan waar we het indrukwekkende atoombom-museum hebben bezocht. Wel apart om bij het monument te staan waarboven op 500m hoogte de Fatboy tot ontploffing is gebracht. Daarna wilden we doorreizen naar Mount Aso waar je van dichtbij in de borrelende vulkaankrater kon kijken, maar helaas door recente erupties was dat tripje niet mogelijk. Ons alternatief was het nog zuidelijker gelegen Kagoshima, waar zich aan de andere kant van de baai een actieve vulkaan bevindt. Ook bevinden zich daar enorm veel warmwaterbronnen waar je heel fijn in kan badderen. Geweldig om een voetenbad te nemen terwijl een paar kilometer achter je de vulkaan gigantische aswolken de atmosfeer in blaast! Vanochtend hebben we ons ook in een spa tot het hoofd laten ingraven in het hete zand, erg leuke ervaring.

Aanstaande dinsdag arriveert Marion in Japan en vanaf dan gaan we met z'n drieën reizen. Heel veel zin in!

Groetjes van ons

• 18 April 2015 - 13:28

Liesbeth:

China, het lijkt me hectisch en na jullie reisverslagen is dat ook zo,denk ik. Maar nu in wat rustiger vaarwater.
    schitterend! Heel veel reisplezier samen met Marion.
    Geniet nog maar.

• 18 April 2015 - 16:40

Caroline:

Toppie allemaal!! Genoeglijke voortzetting!

• 18 April 2015 - 18:33

Carin:

Hallo Peter en Anne.
    Weer een leuk verslag. Net of we er toch een beetje bij zijn. Nu Japan dus en met zij 3-tjes. Geniet ervan en ik ben benieuwd naar jullie volgend verslag. Lieve Groet Carin

• 18 April 2015 - 21:37

Woute :

Leuk jullie verhaal weer te lezen! Een goede tijd daar samen!

• 19 April 2015 - 16:28

Menno:

Heet dat gerecht daar niet gewoon 'eend'?

• 22 April 2015 - 22:11

Jeanette:

wat leuk om de verslagen te lezen! Japan komt op mij over als een zeer relaxed land. Veel plezier nog de komende weken daar met zijn drieën! Geniet er nog maar lekker van! Groetjes Jeanette

• 25 April 2015 - 13:17

Vera:

Zo, net de tijd genomen om al jullie verslagen te lezen. Weten jullie zeker dat jullie nog terugkomen? Wat een heerlijke belevenissen allemaal! En is schrijven niet een mooi beroep voor de toekomst? Of reizen voor een tv zender? Ik heb er vertrouwen in!

Nog veel plezier!

• 26 April 2015 - 00:03

Joram, Elske En Jurre:

Lieve Anne en Peter,

Wat een mooie verhalen allemaal en wat een geweldige belevenissen!
    Vast een heel indrukwekkende en mooie reis. Leuk om zo mee te kunnen lezen met jullie.
    Hebben jullie het nu goed in Japan? Hoe waren de warmwaterbronnen? Vast genieten!
    Erg bedankt voor de mooie Panda kaart namens Jurre! Hij was er blij enthousiast mee :-)
    We zagen vandaag op het nieuws van de aardbeving bij Kathmandu. Gelukkig dat jullie daar niet meer zitten! Maar vast ook heftig voor jullie aangezien jullie daar net geweest zijn.

Nog een veilige en prachtige reis verder gewenst!

liefs van Joram, Elske en Jurre