Bhutan - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Anne en Peter - WaarBenJij.nu Bhutan - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Anne en Peter - WaarBenJij.nu

Bhutan

Blijf op de hoogte en volg Anne en Peter

28 Februari 2015 | Bhutan, Paro

Terwijl we dit blog typen zijn we al weer aan het einde van onze reis door Bhutan en kunnen we onze eerste deel van de reis al afvinken. Eerst nog even verder terug in de tijd.

Anne is uiteindelijk de gehele drie weken in het klooster gebleven, met wat uitstapjes naar een stadje verderop waar ze heerlijke cappuccino, broodjes en anders lekkers serveerden. Met wifi dus ook weer even kunnen connecten met de echte wereld :)
Na Peters komst zijn we naar Bhaktapur gegaan, een stad met allerlei tempels, met name Hindoeïstisch maar ook Boeddhistisch. Daar hebben we geslapen in heart of Bhaktapur, een guesthouse dat een huis voor gehandicapte kinderen support (swarga, suvadra foundation). Daar zijn we langs geweest en de vraag is wat indrukwekkender was, de tempels of het huis. Allebei in ieder geval mooi om meegemaakt te hebben. De eigenaar van het guesthouse en supporter van het huis komt binnenkort naar Nederland om geld in te zamelen, dus hopelijk treffen we elkaar dan. Hij gaat dan Nepalees koken en uitleg geven over zijn stichting. Maar daar zullen we jullie later nog wel mee lastig vallen ;)

Een paar dagen later samen naar Bhutan gevlogen. Vanuit het vliegtuig al een prachtig uitzicht op alle gigantische besneeuwde bergen, waaronder de Mount Everest. Ons beeld van Bhutan was dat het nog heel authentiek en ook erg armoedig zou zijn, omdat men hier niet spreekt van een bruto nationaal product, maar van bruto nationaal geluk. Maar dat beeld werd snel weggevaagd toen we de hoofdstad in reden en mensen in spijkerbroeken, nikes en met moderne kapsels zagen, met mobiel in de hand. Onze gids is uiteraard wel traditioneel gekleed, net als alle schoolkinderen en mensen in officiële functies of in de toeristensector. Of iedereen hier straalt van geluk hebben we niet kunnen vaststellen in deze paar dagen, maar dat de mensen ontzettend aardig zijn en veel lachen wel :) en stress lijkt hier ook niet voor te komen, geen getoeter in het verkeer, geen geschreeuw op straat... Alleen de honden lijken hier wel stress te ervaren want die blaffen wat af s nachts!

Op een van de dagen hebben we een lokaal festival bezocht. Hele gezinnen, van kleine peuters tot krom waggelende overgroot oma's, verschenen in de mooiste traditionele kledij. Een grote groep mannen was verkleed als soldaat en er werd een dans opgevoerd om de overwinning van het Bhutanese leger op de binnenvallende Tibetanen te vieren. Regelmatig werden er zelfgemaakte vuurwerkbommen gegooid wat tot veel hectiek en suizende oren leidde. Prachtig om daar bij te mogen zijn!

Verder hebben we bij een familie in hun boerderij overnacht. Enorm gastvrije mensen, ze hadden continu een grote glimlach van oor tot oor. Eerst met z'n tweetjes in een Bhutaans heet bad gerelaxed. Er werd een groot kampvuur gestookt en de gloeiende stenen werden al sissend in het houten bad gelegd, zodat het water een aangenaam temperatuurtje kreeg. Terwijl we lekker aan het badderen waren werden we 'verwend' met de lokale wijn. Een bakje met een ongedefinieerde substantie werd onder onze neus geduwd. Aangezien onze slokdarm redelijk weg brandde na een eerste slok, beseften we dat de naam 'wijn' niet helemaal op z'n plaats was. Volgens de gids waren de stukjes ei die erin dreven het aller lekkerst. Een erg bijzondere combinatie, roerei en sterke drank! Uiteraard het hele bakje geleegd. Daarna al zittend op de grond gedineerd met de hele familie. Ze maken hier in Bhutan echt heerlijk gekruid eten en als toetje hebben we iedereen blij gemaakt met onze meegebrachte stroopwafels. De verschrompelde oma van 79 met nog enkele tanden in haar mond kon er geen genoeg van krijgen.

Vandaag hebben we het 'Tiger's Nest' bezocht, een van de meest belangrijke en heilige tempelcomplexen van het land. Tussen de wolken tegen een steile bergwand aangebouwd op ruim 3km hoogte. Afgelopen nacht was er een laagje sneeuw gevallen wat de sfeer nog mooier maakte. Via een modderig pad vele uren al hijgend naar boven gelopen. Af en toe verschenen de witte gebouwen tussen de wolken in en werden ze opgelicht door enkele stalen zonlicht. Een prachtige setting met de besneeuwde giga bergen van het Himalaya gebergte op de achtergrond.

We hebben enorm genoten hier in Bhutan. Ondanks dat we hier maar een kleine week zijn geweest hebben we veel van het land gezien. Alle huizen in het land worden gebouwd in traditionele stijl. Het land is bezaaid met vele tempels en oude forten, gebouwd op de meest prachtige plekken. En alles gebeurt met een achtergrond van besneeuwde bergtoppen zo hoog dat je pijn in je nek krijgt als je er naar kijkt. Je hebt vaak het gevoel alsof je middenin een schilderij staat. Het eten is enorm smaakvol, de mensen zijn relaxed en ze kennen geen stress. Kortom, een top land!

Morgen gaan we voor 3 weken weer terug naar Nepal waar we eerst een week de jungle in gaan. Daarna zien we wel weer verder.

Groeten van ons!

• 28 Februari 2015 - 07:54

Jolanda:

hee peter en anne,
    Wat een prachtig verslag van jullie eerste belevenissen.
    Ik zat er helemaal in, vooral dat laatste.....wijn met roerei.....
    Nou, dat nepalees eten komt wel goed, wij reserveren al voor twee personen.
    Heel veel plezier op jullie volgende avontuur en blijf ons bestoken met deze prachtige verhalen!
    XX

• 28 Februari 2015 - 10:50

Betty En Guido:

Hallo Anne en Peter,

Wat leuk om jullie blog te lezen.
    Prachtig verhaal en jullie hebben weer een extra stukje van de wereld gezien.
    Anne, 3 weken alleen in een klooster! Hoe houd je dat vol?
    Geniet nog van de mooie dingen die jullie pad kruisen, wij reizen digitaal mee

• 28 Februari 2015 - 10:54

Ko&Ans:

Wat een mooi begin voor jullie.
    We zijn nu al nieuwsgierig naar de film!
    Veel plezier in de Jungle.
    Xx

• 28 Februari 2015 - 13:09

Liesbeth:

Wat een indrukwekkend verslag. heel leuk om zo met jullie mee te reizen.
    Nog veel plezier met mooie ervaringen

• 28 Februari 2015 - 18:08

Aernout:

Zeg, hebben jullie die mevrouw "De verschrompelde oma van 79 met nog enkele tanden in haar mond kon er geen genoeg van krijgen" naar haar leeftijd gevraagd? dat is NIET netjes. Verdorie!. Gelukkig gaat de rest wel goed. Goede reis!

• 28 Februari 2015 - 21:22

Carin:

Hi Anne en Peter,
    Dit eerste verslag is al heel boeiend en bijzonder hoor!Ben benieuwd naar de volgende verslagen.
    Geniet er in ieder geval maar heerlijk van! Liefs Carin

• 02 Maart 2015 - 10:05

Pim:

Leuk om te lezen! Wel beetje lullig dat die "De verschrompelde oma van 79 met nog enkele tanden in haar mond" na jullie stroopwafels natuurlijk helemaal geen tanden meer over heeft! ;)

Hier gaat alles goed, Stefan heeft zowaar dit weekend voor het eerst een nacht doorgeslapen woehoe!

Veel plezier de komende tijd!

• 07 Maart 2015 - 18:21

Nanja:

Mooi verslag! Heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag :) x